Wat houdt Pilates in?

Alle Pilates oefeningen starten vanuit het opbouwen van kracht van je powerhouse of centrum, dit is de buik, het bekken en de lage rug. De spieren die het dichtst bij het skelet liggen worden getraind zodat je lichaam beter gedragen worden. Pilates doe je met spanning in de diepste buikspier, bekkenbodem en multifidus, de ademhaling verloopt diep en breed door de ribbenkast zodat je je powerhouse niet verliest. De ideale houding is neutraal: dit wil zeggen dat je je wervelkolom in zijn natuurlijke kromming laat, het hoofd in het verlengde ervan en het bekken zonder kanteling naar voren of achteren plaatst. Dit alles om de rugspieren te trainen om je wervelkolom in zijn natuurlijke houding te steunen.

Natuurlijk is iedere rug anders en dienen oefeningen en houdingen aangepast te worden aan ieders lichaamstype De wervelkolom wordt in alle richtingen oppnieuw mobiel gemaakt: zowel flexie, als extensie en rotatie komen bij gezonde ruggen in iedere les voor.  Al deze bewegingen zorgen ervoor dat je de wervels 1 per 1 leert bewegen.  De druk op wervels verlicht hierdoor, je voelt je als het ware groter en lichter.  Maar niet alleen de buikspieren en de rug wordt getraind, heel het lichaam komt aan bod.  De armspieren en beenspieren worden gestretcht en verlengd, de gewrichten versoepelen.  Je lichaam wordt als het ware uit zijn skelet gelicht: je skelet wordt dankzij pilates gedragen door de spieren.  Daar de oefeningen streven naar een perfecte houding wordt je lichaam in balans gebracht: links met rechts, voor en achter, boven en onder.

Pilates Matwork

De meeste matoefeningen doet men liggend of zittend, enkelen worden staande uitgevoerd.  Joseph ontwikkelde 34 oefeningen en publiceerde deze Contrology in 1945.  Dit is ondertussen 65 jaar geleden en de oefeningen ondergingen veranderingen dankzij nieuwe studies over het menselijk lichaam en spieren.  Stott Pilates® behield de oude benamingen en voegde er nog meerdere oefeningen aan toe met dezelfde essentie.  Namen zoals Hundred, Breaststroke, Saw,Teaser en Seal zijn enkele voorbeelden van originele Pilates matoefeningen.  Je traint bij iedere oefening meerdere spieren en delen van je lichaam, bijvoorbeeld bij de Saw doe je een rotatie en flexie van de rug, en stretcht arm en schouder, dat alles gebruik makend van je diepe en schuine buikspieren.  Vele oefeningen gaan over verscheidene ademhalingen en vormen een geheel van opeenvolgende gecontroleerde bewegingen.

Pilates apparatuur

Joseph ontwikkelde de apparaten om ieders lichaam te kunnen trainen en beperkingen of blessures te omzeilen.  Ze zijn een ondersteuning en grote uitbreiding van het matwerk.  Ieder apparaat heeft unieke oefeningen maar sommige kunnen op verschillende apparaten opgebouwd en uitgevoerd worden.  Dankzij de weerstanden worden de spieren in beide richtingen getraind van en naar hun aanhechtingspunt.  Dit maakt het voor heel wat mensen makkelijker om de verbindingen tussen spieren te maken en intensiever te trainen.  Vele matoefeningen zijn makkelijker uit te voeren dankzij een apparaat: de Teaser kan je opbouwen op de Cadillac waar de weerstand je helpt bij het oprollen, zo ook ondersteunt de weerstand de rug bij de extensie in de Swan.  Het aantal oefeningen wordt serieus uitgebreid: van 34 ga je nu naar meer dan 500 originele oefeningen.

De Reformer doet wat de naam zegt: hij geeft je een ander lichaam!  Het is een veelzijdig toestel waar je kan op liggen, zitten en staan en alle delen van je lichaam traint.  Reacties van mensen zijn bijvoorbeeld dat ze zich uitgerekt voelen na de les.  Op de Cadillac maak je met de roll-down bar en pushthru bar veel rolbewegingen om de rug en buik te versterken, met de arm- en beenweerstanden kan je ook veel Reformer oefeningen doen   Op de Chairs kan je heel goed gewrichten bewerken door de spieren er omheen te versterken en je beide helften opnieuw in evenwicht te brengen.  Ten slotte zijn er nog de Barrels waaronder de Spine Corrector en Ladder Barrel: zij versterken voornamelijk de rug en buikspieren en je kan er heerlijk over stretchen…!

In onze studio vindt u al deze toestellen van Stott Pilates®, alsook van Pilates Designs by Basil®.  Basil ontwerpt pilates apparaten volgens de originele specificaties van Joe Pilates met weerstanden zoals zijn vorige werkgever, Graz, ze enkel ook maakt!

 

pilates oefeningen

Legpull

Navigatie

Nieuwsbrief

ESD Pilates

Parklaan 2
2280 Grobbendonk
info@esdpilates.be
+ 32 (0) 476 716 819

Valid XHTML | Valid CSS | Section 508 | WAI | ontwerp & hosting door iworx.media